✕ Stäng

Brödet som minskar din aptit

Bröd baserat på sädesslaget korn ger snabba hälsoeffekter.

Ingrid Lund, Medicinsk Journalist
Senast uppdaterad 9 februari 2016
korn

Sädesslaget korn

Forskare vid Lunds universitet har sett tydliga effekter på hälsan bara av att äta bröd bakat på kornkärnor. I studien fick friska deltagare i medelåldern äta bröd gjort på 85% korn i tillägg till sin vanliga frukost, lunch och middag.

Redan dagen efter såg forskarna en effekt på riskmarkörer för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Deltagarna hade minskat blodsocker, ökad insulinkänslighet och bättre kontroll över sin aptit.

Effekterna ska bero på att kostfiberblandningen i korn stimulerar goda bakterier i tjocktarmen som släpper ut hormoner för att reglera ämnesomsättningen. Anne Nilsson står bakom studien och ger sina råd för en blodsockerbalanserande måltid.

kornkarnor

Kornkärnor

-Välj bröd baserat på mycket hela kärnor

-Undvik vitt mjöl

-Använd korn i soppor och grytor

-Ersätt kokt ris med kokta kornkärnor

– Ät mer bönor och kikärtor som har liknande kostfiber som korn

Ingrid Lund
Medicinsk Journalist
Publicerad 9 februari 2016
Källor: LU

Fler nyheter

Senaste Nytt